2009. április 29., szerda

Vajon milyen „öreg” az elektronikus kereskedelem?

Habár a köznyelv az elektronikus kereskedelmet hajlamos az internethez illetve a világhálóhoz kötni, ez a város legenda meglehetősen törékeny. Ambrus Bettina, Kasza Irén Éva és Kertmegi Norbert SZTE GTK-s hallgatók tollából (klaviatúrájából:) született OTDK dolgozat (Cím: Az elektronikus kereskedelem fejlődése napjainkig) az elektronikus kereskedelem nemzetközi és hazai történetét tárja fel, olvasmányosan, egy-egy emblematikus fordulópontot vagy mérföldkövet kiemelve az elmúlt 50 évből. A szerzők arra is vállalkoztak, hogy a mai vezető elektronikus kereskedelmi megoldásokat saját zárt erre a célra kialakított pontozási rendszerükben értékeljék. Az eredmények magukért beszélnek: a magyar honlapok között vezet a Vatera, dobogós a PPO az eDigital és jól szerepel a Bookline, de 100-as abszolút skálán skálán a legjobb is csak 69-pontot szerzett: azaz van még hova fejlődni.

A dolgozat letölthető innen. A tanulmány alapján a következő fejtörőre is választ kaphatunk:

Vajon 50 éve lehetett már repülőjegyet foglalni elektronikusan?

A szerzők történeti válasza szerint igen:

„1953-ban az American Airlines elnöke, C. R. Smith, és az IBM egyik munkatársa, egy bizonyos R. Blair Smith egymás mellett utazott egy Los Angeles-New York repülőjáraton. Beszélgetésük során szóba került egy olyan adatfeldolgozó rendszer kiépítésének lehetősége, melynek segítségével a légitársaságok és jegyirodák, elektronikusan azonnal helyet tudtak volna foglalni a repülőjáratokra, illetve amely az ezzel kapcsolatos adatokat, információkat azonnal az értékesítési pontokon dolgozó munkatársak rendelkezésére képes bocsátani. A beszélgetés után, a rendszer megvalósítására sem kellett 40 évet várni ...

1959-ben az American Airlines és az IBM bejelentette közös szándékát egy ilyen elektronikus technológia kifejlesztésére, amelynek a Semi-Automatic Business Research Environment (SABRE) nevet adták. 1960-ban került először használatba a rendszer, a New York államban lévő Briarcliff Manor-ban. A teljes hálózat 1964-re lett végleg kiépítve, s mondhatni, a maga nemében egyedülálló volt, hisz csak az USA kormányának saját információs rendszere volt nagyobb a SABRE-nél. (A gépek naponta 84.000 hívást6tranzakciót tudtak feldolgozni.)

A dolgozat letölthető innen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése